I de siste ukene er en viss fargerik maur blitt observert på stasjonsområdet på Grefsen. Malermester Lund fikk oppdraget med å oppgradere utvendig fasade på den gamle, ærverdige stasjonsbygningen, som faktisk ikke ligger på Grefsen, men nærmere bestemt Storo!

Grefsen stasjon er en jernbanestasjon på Gjøvikbanen. Den ligger i bydel Nordre Aker, på de tidligere jordene til gårdene Storo og Nordre Åsen, 6,6 km fra Oslo S. For 100 år siden ble dog området i en av planene omtalt som Sandaker, og gatene/adressene rett vest for stasjonsområdet er kjent som nettopp dette. Ettersom den ligger innenfor ringveien ville Storo ha vært det mest presise navnet i dag.

 

Stasjonsbygningen er oppført i 1900 som endestasjon for Gjøvikbanen, og er en særpreget bygning i teglsteinsgotikk, tegnet av jernbanens daværende arkitekt Paul Due. Grefsen er en av svært få stasjoner som fremdeles betjenes av togekspeditør, men billetter selges ikke lenger ved stasjonen.

 

Grefsen stasjon har en sporforbindelse til Oslo T-bane, slik at det skal være mulig å transportere T-banens materiell på jernbanens spor. Det er imidlertid ikke mulig å transportere jernbanens materiell på T-banenettet. I 2006 åpnet Oslo Sporveiers nye strekning T-baneringen gjennom deler av stasjonområdet, på sin vei mellom Storo og Sinsen. Dette har påvirkning både for den planlagte tog- og trikkedriften.

 

Grefsen stasjon er en vakker bygning som står i fin kontrast til nabolagets moderne bebyggelse. Malermester Widar Lund AS er stolte over å kunne få være med på å ta vare på et slikt klenodium av en stasjonsbygning – det blir stadig færre igjen av de!